Doorgaan naar hoofdcontent

Excel: dynamische grafiek op basis van een tabel

Dynamische grafiek op basis van een tabel

Je kunt een dynamische grafiek maken op basis van zogenaamde namen en complexe formules die naar een veranderend bereik verwijzen. Als je Excel werkboek veel grafieken bevat, kan het een wirwar van namen worden.
Ik ging op zoek naar een simpeler oplossing. Een grafiek op basis van kolommen uit een zogenaamde Excel tabel is automatisch dynamisch in die zin dat deze zich automatisch aanpast aan een groter of kleiner wordende tabel. Probleem is dan natuurlijk wel dat de tabel te groot wordt en tot een onoverzichtelijke grafiek kan leiden. Mij werd de vraag gesteld de grafiek te baseren op steeds de laatste vier kwartalen.
De data voor mijn voorbeeld in het bereik A1:C19 zien er zo uit:

Ik heb de data omgezet naar een Excel tabel (via Invoegen => Tabel) en deze de naam Grafiek gegeven (Formules => Namen beheren).
Naast deze tabel heb ik in het bereik E1:H5 het volgende blok geplaatst:
rang jaar kwartaal bedrag
3 2004 Q3 92
2 2004 Q4 156
1 2005 Q1 140
0 2005 Q2 168
In cel F2 heb ik de volgende formule geplaatst:
=INDEX(Grafiek[Jaar];AANTALARG(Grafiek[Jaar])-$E2)
Deze formule heb ik doorgetrokken naar rechts en naar beneden. Dit blok toont nu automatisch de laatste vier rijen uit de tabel met de naam Grafiek.
Op het blok F1: H5 heb ik nu mijn grafiek gebaseerd. Die ziet er zo uit:
Deze grafiek nu zal zich automatisch aanpassen als we een regel toevoegen aan de tabel Grafiek. Wanneer we onderaan bijvoorbeeld typen:
2005 Q3 123
dan wordt de grafiek automatisch gebaseerd op de nieuwe vier laatste kwartalen, zonder dat we het bereik hoeven aan te passen.

Andere blogs over Excel

Voor het beste overzicht verwijs ik naar een pagina van mijn website: http://www.walmar.nl/spreadsheets.asp

Reacties

Populaire posts van deze blog

Excel: VBA script om wachtwoord te verwijderen

Af en toe krijg ik een vraag om een wachtwoord van een Excel blad te halen. Doodsimpel met VBA. Hier een script dat ik gebruik: Sub WachtwoordCrack()     Dim a As Integer, b As Integer, c As Integer, d As Integer, _     e As Integer, f As Integer, g As Integer, h As Integer, _  I As Integer, j As Integer, k, m As Integer     Dim begin As Date, eind As Date     Dim duur As String     Dim objSheet As Worksheet     begin = TimeValue(Time)     On Error Resume Next     For Each objSheet In Application.Worksheets         For a = 65 To 66: For b = 65 To 66: For c = 65 To 66             For d = 65 To 66: For e = 65 To 66: For f = 65 To 66                 For g = 65 To 66: For h = 65 To 66: For I = 65 To 66                     For j = 65 To 66: For k = 65 To 66: For m = 32 To 126                         ActiveSheet.Unprotect Chr(a) & Chr(b) & _   Chr(c) & Chr(d) & Chr(e) & Chr(f) & _   Chr(g) & Chr(h) &  Chr(I) & Chr(j) & C

Excel 2013: uniek aantal in draaitabel

Tot en met versie 2010 was het in Excel lastig om in een draaitabel een uniek aantal (DISTINCT COUNT) te tellen. We geven een voorbeeld op basis van een verkoperslijst. In deze lijst kunnen we zien welke verkopers welke artikelen hebben verkocht. Willen we nu in een draaitabel laten zien hoeveel artikelen een verkoper heeft verkocht, dan krijgen we wel de aantallen maar niet de unieke aantallen te zien. Om toch de unieke aantallen te laten zien, hebben we een aantal stappen nodig. Op het moment dat we de draaitabel invoegen, krijgen we in Excel 2013 dit dialoogvenster: Onderaan zien we daar een nieuwe optie: Deze gegevens toevoegen aan het gegevensmodel . Deze optie moeten we aanvinken, voor we op OK klikken. We krijgen dan een iets ander beeld dan normaal: Normaliter krijgen we alleen de veldnamen. Nu zien we er het woord Bereik boven staan. Voor het voorbeeld heb ik nu Verkoper toegevoegd aan Rijen en Artikelomschrijving aan Waarden . Het resultaat is identiek

Crystal Reports: On SQL Expression Fields

This is based on an article from the SAP site: http://search.sap.com/notes?id=0001217871&boj=/sap/bc/bsp/spn/scn_bosap/notes.do?access=69765F6D6F64653D3939382669765F7361706E6F7465735F6E756D6265723D30303031323137383731 I tried to add some more examples to it. SQL Expression Field definition SQL Expression fields are similar to formula fields, but they are written in Structured Query Language (SQL). They are useful in optimizing report performance because the tasks they execute are performed on the database server. You can use SQL Expression fields to perform pre-defined functions on database fields. The list of available functions depends on the type of database in use. This list is available in the Function Tree of the SQL Expression Editor dialog box. NOTE : If Crystal Reports recognizes the function name it will turn blue in the SQL Expression Editor dialog box. Additional database functions may be available to you, depending on your database, but they will