Doorgaan naar hoofdcontent

Access: lint aanpassen met XML en VBA

Aanpak

Maak een nieuwe database met de naam Ribbon.
Maak in die database een tabel tblRibbon met de volgende velden:


Stop het volgende XML script in het veld RibbonXML.

<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2009/07/customui">
    <ribbon startFromScratch="true">
      <tabs>  
        <tab idMso="TabHomeAccess" visible="true" /> 
        <tab id="Acties" visible="true" label="Mijn Tab"/>
      </tabs>
    </ribbon>
</customUI>

Met startFromScratch="true" geven we aan dat we met het lint met een schone lei willen beginnen. TabHomeAccess verwijst naar de tab Start. Die laten we zien. Verder komen we met een nieuwe, eigen tab die als id Acties heeft en als label Mijn Tab.

Type de naam HesselKoert in het veld RibbonName.
Sluit de tabel tblRibbon.

Maak een formulier met de naam frmstart.
Plaats achter de gebeurtenis Bij openen de volgende VBA code:

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    Call LoadRibbon
End Sub

Maak vervolgens een VBA functie in een module met de volgende code:

Function LoadRibbon()
    Dim strRibbonXML As String, strRibbonName As String
    Dim db As DAO.Database
    Dim rs As DAO.Recordset
    Dim strSQL As String

    strSQL = " SELECT * FROM tblRibbon "
    Set db = CurrentDb
    Set rs = db.OpenRecordset(strSQL)

    strRibbonXML = rs.Fields("RibbonXML").Value
    strRibbonName = rs.Fields("RibbonName").Value

    Application.LoadCustomUI strRibbonName, strRibbonXML

    rs.Close
    Set rs = Nothing
    db.Close
    Set db = Nothing
End Function

Kies Bestand => Huidige database.
Kies bij Formulier weergeven: frmStart.
Typ bij Naam lint: HesselKoert.



Klik op OK.
Sluit de database Ribbon.
Open de database weer.

We zien dan:


Tweede voorbeeld: reduceren van de BACKSTAGE.

Met een tweede XML script reduceren we de hele BACKSTAGE, lees BESTAND. Van de reguliere tabs laten we alleen EXTERNE GEGEVENS zien.

<customUI xmlns='http://schemas.microsoft.com/office/2009/07/customui'>
      <ribbon startFromScratch='false'>
<tabs>      
<tab idMso='TabHomeAccess' visible='false'/>
      <tab idMso='TabCreate' visible='false'/>
      <tab idMso='TabExternalData' visible='true'/>
      <tab idMso='TabDatabaseTools' visible='false'/>
</tabs>
     </ribbon>
     <backstage>
      <button idMso='FileSave' visible='false'/>
      <button idMso='SaveObjectAs' visible='false'/>
      <button idMso='SaveAs' visible='false'/>
      <button idMso='FileSaveAsCurrentFileFormat' visible='false'/>
      <button idMso='FileOpen' visible='false'/>
      <button idMso='FileCloseDatabase' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabInfo' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabRecent' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabNew' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabPrint' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabShare' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabHelp' visible='false'/>
      <button idMso='ApplicationOptionsDialog' visible='false'/>
      <button idMso='FileExit' visible='false'/>
      </backstage>
</customUI>

Vervang het XML script in de tabel tblRibbon door het bovenstaande.

We krijgen dan:


BESTAND is dan gereduceerd tot twee opties:



Deze twee opties zijn niet uit te zetten.

Derde voorbeeld: reduceren backstage en eigen tab.

Het volgende XML script reduceert de BACKSTAGE, zet alle tabs uit en komt met een nieuwe eigen tab.

<customUI xmlns='http://schemas.microsoft.com/office/2009/07/customui'>
   <ribbon startFromScratch='true'>
    <tabs>      
      <tab id='dbCustomTab' label='Naar Excel' visible='true'>
        <group id='dbCustomGroup' label='Export'>
         <control idMso='ExportExcel' label='Export naar Excel' size ='large' enabled='true'/>
         <control idMso='PublishToPdfOrEdoc' size='large'  label='Export naar PDF' enabled='true'/>
         <button idMso='PrintPreviewClose' size='large'  label='Rapport sluiten' enabled='true'/>
       </group>
     </tab>
    </tabs>
   </ribbon>
   <backstage>
      <button idMso='FileSave' visible='false'/>
      <button idMso='SaveObjectAs' visible='false'/>
      <button idMso='SaveAs' visible='false'/>
      <button idMso='FileSaveAsCurrentFileFormat' visible='false'/>
      <button idMso='FileOpen' visible='false'/>
      <button idMso='FileCloseDatabase' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabInfo' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabRecent' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabNew' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabPrint' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabShare' visible='false'/>
      <tab idMso ='TabHelp' visible='false'/>
      <button idMso='ApplicationOptionsDialog' visible='false'/>
      <button idMso='FileExit' visible='false'/>
   </backstage>
</customUI>

Vervang het XML script in de tabel tblRibbon door het bovenstaande.

We krijgen dan:


De laatste knop is contextueel en werkt alleen als er een rapport getoond wordt. De BACKSTAGE ziet er net zo uit als bij het vorige script.

Namen van de diverse tabs.

TabPrintPreviewAccess
TabHomeAccess
TabCreate
TabExternalData
TabDatabaseTools
TabSourceControl
TabAddIns
TabFormToolsFormatting
TabControlLayout
TabFormToolsDesign
TabFormToolsLayout
TabReportToolsFormatting
TabReportToolsLayout
TabReportToolsPageSetupLayout
TabReportToolsDesign
TabReportToolsAlignment
TabReportToolsPageSetupDesign
TabRelationshipToolsDesign
TabQueryToolsDesign
TabMacroToolsDesign
TabPivotTableDesign
TabPivotChartDesign
TabTableToolsDatasheet
TabTableToolsDesignAccess
TabAdpFunctionAndViewToolsDesign
TabAdpStoredProcedureToolsDesign
TabAdpSqlStatementDesign
TabAdpDiagramDesign

Links

http://www.accessribbon.de/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Excel: VBA script om wachtwoord te verwijderen

Af en toe krijg ik een vraag om een wachtwoord van een Excel blad te halen. Doodsimpel met VBA. Hier een script dat ik gebruik: Sub WachtwoordCrack()     Dim a As Integer, b As Integer, c As Integer, d As Integer, _     e As Integer, f As Integer, g As Integer, h As Integer, _  I As Integer, j As Integer, k, m As Integer     Dim begin As Date, eind As Date     Dim duur As String     Dim objSheet As Worksheet     begin = TimeValue(Time)     On Error Resume Next     For Each objSheet In Application.Worksheets         For a = 65 To 66: For b = 65 To 66: For c = 65 To 66             For d = 65 To 66: For e = 65 To 66: For f = 65 To 66                 For g = 65 To 66: For h = 65 To 66: For I = 65 To 66                     For j = 65 To 66: For k = 65 To 66: For m = 32 To 126                         ActiveSheet.Unprotect Chr(a) & Chr(b) & _   Chr(c) & Chr(d) & Chr(e) & Chr(f) & _   Chr(g) & Chr(h) &  Chr(I) & Chr(j) & C

Excel 2013: uniek aantal in draaitabel

Tot en met versie 2010 was het in Excel lastig om in een draaitabel een uniek aantal (DISTINCT COUNT) te tellen. We geven een voorbeeld op basis van een verkoperslijst. In deze lijst kunnen we zien welke verkopers welke artikelen hebben verkocht. Willen we nu in een draaitabel laten zien hoeveel artikelen een verkoper heeft verkocht, dan krijgen we wel de aantallen maar niet de unieke aantallen te zien. Om toch de unieke aantallen te laten zien, hebben we een aantal stappen nodig. Op het moment dat we de draaitabel invoegen, krijgen we in Excel 2013 dit dialoogvenster: Onderaan zien we daar een nieuwe optie: Deze gegevens toevoegen aan het gegevensmodel . Deze optie moeten we aanvinken, voor we op OK klikken. We krijgen dan een iets ander beeld dan normaal: Normaliter krijgen we alleen de veldnamen. Nu zien we er het woord Bereik boven staan. Voor het voorbeeld heb ik nu Verkoper toegevoegd aan Rijen en Artikelomschrijving aan Waarden . Het resultaat is identiek

Excel: laatste datum voor een groep, draaitabel of matrixformule?

Via een Excel groep krijg ik de vraag hoe je de laatste datum voor een groep er uit kunt pikken. We geven hier even de voorbeelddata: Voor zover ik kan zien zijn er in ieder geval twee mogelijkheden: met matrixformules en met een draaitabel . Oplossing: draaitabel We zullen het in dit voorbeeld maar even helemaal volgens de regels van de Excel kunst doen. Voor het maken van de draaitabel heb ik de lijst eerst omgezet naar een tabel ( INVOEGEN => DRAAITABEL ). De naam veranderen we dan even van Tabel1 in draaitabel . Vervolgens maken we de draaitabel. Via Waardeveldinstellingen kiezen we dan voor het datumveld voor Max en bij Getalnotatie voor Datum . De kopjes zetten we even om naar Naam en Laatste datum . Klaar. Oplossing: matrixformules Voor dat we de matrixformules gaan maken, creëren we eerst namen met flexibele bereiken: datum =VERSCHUIVING(Blad1!$B$2;0;0;AANTALARG(Blad1!$B:$B)-1;1) naam =VERSCHUIVING(Blad1!$A$2;0;0;AANTALARG(Blad1!$A:$A